Oriëntatie weekend - Reisverslag uit Pirapozinho, Brazilië van Inge Flier - WaarBenJij.nu Oriëntatie weekend - Reisverslag uit Pirapozinho, Brazilië van Inge Flier - WaarBenJij.nu

Oriëntatie weekend

Door: Inge Flier

Blijf op de hoogte en volg Inge

19 September 2016 | Brazilië, Pirapozinho

Velen hebben waarschijnlijk op Facebook al de vele 'vlaggenfoto's' langs zien komen. Van 9 tot en met 11 september had ik namelijk een oriëntatie weekend met alle uitwisselingsstudenten in mijn district (district 4510). We zitten met ongeveer 55 uitwisselingsstudenten in dit district en zijn daarmee een van de districten met de meeste uitwisselingsstudenten in Brazilië. Met zijn allen vertegenwoordigen we 17 verschillende landen vanuit de hele wereld!

9 september was het dan eindelijk zover, we hadden al wel contact via whatsapp met de andere uitwisselingsstudenten maar nu gingen we elkaar ontmoeten. De dag begon dan ook al heerlijk vroeg, om 05;45 moest ik aanwezig zijn bij de bushalte (maar we wonen hier in Brazilië dus reken er maar niet op dat de bus ook daadwerkelijk op tijd komt). Onderweg reden we langs een andere halte om ook daar mensen op te halen. Eenmaal aangekomen bij het park konden we inchecken en naar onze bungalows. Wij waren de eersten en langzaam zagen we steeds meer busjes aankomen met meer mensen. Rond de middag was het tijd voor lunch en daarna kregen we diverse presentaties over ons jaar hier en wat er bijvoorbeeld wordt verwacht van ons maar ook hoe we met moeilijke situaties om moeten gaan. Na de presentaties moesten we ons klaar gaan maken voor de officiële openingsceremonie waar we per land naar binnen moesten lopen met onze vlag en dan ook het volkslied moesten zingen. 's Avonds na het avondeten was er een soort van disco-achtig iets opgezet. Deze dag was heel gezellig en het is heel leuk om mensen uit zoveel verschillende landen te ontmoeten, zo leer ik hier niet alleen de Braziliaanse cultuur kennen maar ook heel veel andere.

10 september moesten we er weer op tijd uit en na het ontbijt kregen we weer een presentatie, dit keer over de reizen die we dit jaar kunnen maken. Na de presentatie kregen we de hele middag vrije tijd die we heerlijk met z'n allen bij het zwembad hebben doorgebracht. Aan het eind van de middag moesten we verzamelen en hebben we allemaal onze eigen boom geplant. Na het avondeten was het tijd voor 'Festa Junina', Een feest dat normaal wordt gevierd in juni maar wij hebben het dit keer maar in september gedaan. We hadden allemaal kleren van onze gastgezinnen gekregen hiervoor want het zijn nogal andere kleren dan we normaal dragen (op Facebook staan wat foto's). Het feest was zeker een succes. We hebben allerlei dansen gedaan, veel groepsdansen, maar ook dansen met je danspartner van de avond. Al met al was het zeker een geslaagde dag die we na het feest nog even gezellig hebben afgesloten met wat uitwisselingsstudenten.

Zondag 11 september moesten we helaas weer naar huis. Tussen het ontbijt en de lunch hebben we nog wel tijd gehad om nog even goed te genieten in het zwembad maar na de lunch was het helaas voorbij. De busjes kwamen en langzaam ging iedereen weer terug naar zijn of haar stad.

Al met al kan ik maar een ding zeggen en dat is dat het weekend geweldig was en dat ik enorm heb genoten! Het was ontzettend leuk om zoveel verschillende mensen bij elkaar te zien en iedereen kon goed met elkaar overweg. De groep is echt geweldig! Ik heb nu al zin in de reizen die we met zijn allen gaan maken.