Grande Viagem! (13/11-01/12) - Reisverslag uit Assis, Brazilië van Inge Flier - WaarBenJij.nu Grande Viagem! (13/11-01/12) - Reisverslag uit Assis, Brazilië van Inge Flier - WaarBenJij.nu

Grande Viagem! (13/11-01/12)

Door: Inge Flier

Blijf op de hoogte en volg Inge

02 December 2016 | Brazilië, Assis

Zonder twijfel kan ik zeggen dat de grande viagem de mooiste, beste, leukste en meest indrukwekkende reis is die ik ooit heb gemaakt.
Het begon allemaal op 13 november toen we op de bus stapten naar Bauru (stad) waar we in een hotel zouden verblijven om de volgende dag
om 04.00h te vertrekken naar het vliegveld. We vlogen eerst naar Campinhas en daarna gingen we door naar Manaus (Amazone) waar we een bus pakten naar Presidente Figueiredo om daar vervolgens 2 nachten in een hotel te verblijven.

Tijdens deze dagen hebben we wat watervallen bezocht en wandelingen door het woud gemaakt. In de avonden werden we vrijgelaten en gingen we zelf het stadje in. Na deze 2 nachten gingen we op naar de boot waar we 3 nachten zouden slapen terwijl we door de amazone gingen varen. Iets waar iedereen verschrikkelijk veel zin in had.

Deze dagen zaten vol met avonturen en nieuwe ervaringen. We sliepen in hangmatten en hebben het inheemse volk ontmoet. We hebben de scheiding van de Rio Negro en de Rio Solimões gezien. Deze scheiding is heel apart, doordat je een duidelijk verschil ziet tussen de rivieren en ze niet goed mengen. Verder zijn we wezen vissen naar piranha's, hebben we krokodillen gezien en vastgehouden, een 3 meter lange anaconda vastgehouden, een tarantula gezien, met dolfijnen gezwommen, een levende larve gegeten, mieren gegeten en ga zo maar door. Kortom, deze paar dagen waren geweldig. De laatste avond
hadden we aan land een churrasco (barbecue) om deze tijd midden in de Amazone goed af te sluiten.

Toen we weer terug aan land waren zijn we weer teruggegaan naar de stad Manaus waar we nog 2 dagen zouden verblijven. We hebben hier een dierentuin bezocht, zijn naar het theater geweest waar een voorstelling was van een symfonieorkest en we zijn naar de markthal geweest. Verder hadden we hier veel vrije tijd om zelf dingen te gaan bezoeken en de stad nog een beetje meer te ontdekken.

Vervolgens hebben we in de nacht het vliegtuig gepakt naar Brasília (hoofdstad) waar we met een bus een citytour hebben gedaan en het congres hebben bezocht. 's Avonds gingen we alweer
in het volgende vliegtuig op naar Fortaleza! Eenmaal aangekomen in Fortaleza stond ons nog een 11 uur lange rit toegemoet naar Paulino Neves, waarvan het laatste uur in 4x4's werd gedaan. We zijn hier één nacht gebleven.

De eerste dag hebben we Lençóis Maranhenses bezocht, een supermooie en bijzondere plek wat gewoon niet te beschrijven is. Na de nacht hebben we onze spullen gepakt en hebben we met boten de omgeving verkent waarna we weer terugkeerden met de 4x4's naar de bus. Het was tijd om naar Jericoacara te gaan!

In Jericoacara verbleven we 4 nachten en het was geweldig. Het dorp is heel gezellig en in plaast van asfalt of stenen bestond de straat uit zand. Wat betekende dat als we het hotel uitgingen we geen moeite meer deden om schoenen aan te doen. Tijdens het verblijf in Jeri heb ik de zonsopgang vanuit de duinen gezien en de zonsondergang terwijl in aan het paardrijden was op het strand. Verder ben ik wezen 'sandboarden', hebben we naar Pedra Furada gelopen en zijn we naar 'lagao do Paraiso' geweest. Onze tijd in Jeri was geweldig, niet alleen om de dingen die we hebben gedaan maar ook omdat we heel veel vrijheid kregen hier en zelf onze dagen konden indelen hoe we wilden.

Toen we Jeri verlieten gingen we weer richting Fortaleza. Voordat we in Fortaleza aankwamen gingen we naar een stranddichtbij, Cumbuco. Dit strand is een soort park met restaurant, zwembad, massages etc. Wat heel leuk was hier was dat de oprichters Nederlands zijn dus natuurlijk hing er een Nederlandse vlag in de mast. Ook hoorde ik meerdere
Nederlanders (ook in Jeri heb ik een aantal Nederlanders ontmoet, veel kwamen voor het kitesurfen).

Aan het eind van de middag gingen we door naar Fortaleza voor de laatste 3 nachten van onze reis. We hebben hier nog een citytour gedaan, zijn naar een strand geweest, zijn naar de markthal geweest en hebben het beachpark bezocht.

De laatste dag na de lunch was het alweer tijd om te gaan vliegen, na de lunch gingen we door naar het vliegveld. Eerst vlogen we naar Brasília en daarna gingen we door naar Bauru. Hier bleven we nog één nacht slapen en de volgende morgen (01/12) gingen we weer in de bus terug naar onze eigen steden waar onze gastgezinnen ons ophaalden.

Ondertussen heb ik alweer uitgepakt en ben ik alweer aardig uitgerust van deze reis maar wat zou ik het graag nog een keer over willen doen. De afgelopen 3 weken waren ongelofelijk en ik zal het nooit vergeten. De groep was supergezellig en ook onze reisleding was superleuk. Nu gaan we op naar het volgende avontuur. Maandag (05/12) zal ik verhuizen naar mijn tweede gastgezin en ondertussen is ook de zomervakantie begonnen. Mijn volgende reis zal de eerste week van Maart zijn, dan ga ik
naar Rio de Janeiro!

Op facebook zal ik alle foto's posten maar dat kan nog even duren tot ik alle foto's heb ontvangen.

Liefs, Inge

• 02 December 2016 - 18:05

Els Van Andel:

Beste Inge,
    Wat heb jij een geweldige reis gemaakt. Grappig dat jij je grote toer er al op hebt zitten. Ellie en Madi moeten daar nog en aardig poosje op wachten. Ik kan me voorstellen dat je zo weer terug wilt. Leuk dat je je ervaringen met ons deelt. Zo'n andere wereld waar jij ons in meeneemt. Wij maken ons op dit moment op voor St. Nicolaas. het wordt de koudste in jaren hoorde ik net op de radio. Geniet jij dus nog maar even lekker van de warmte daar. En dit blog is echt een leuke herinnering voor later. Je hebt zo alles prachtig vast gelegd!!
    Groetjes en tot je volgende bericht maar weer.
    Peter en Els

• 03 December 2016 - 10:10

Gerry :

Lieve Inge

Wat een onvergetelijke ervaring, geweldig. Geniet ervan en buit het uit. Dit pakken ze jou nooit af.

Denk aan jou

Liefs Gerry